Starting a Capsule Wardrobe

DSC_1107.JPG

Ik was mijn kledingkast zo ontzettend zat. Het zat vol met items die ik gekocht had, maar bijna nooit droeg. Bijna elke week stond ik wel voor mijn kledingkast met het gevoel dat ik niets had om aan te trekken terwijl mijn kast uitpuilde van de kleding. Dit moest anders besloot ik.

Al een sinds een paar weken ben ik het concept ‘Capsule Wardrobe’ aan het researchen. Ik zocht vooral op YouTube en blogs en tot zover heeft het me kunnen interesseren. Zelfs zo erg dat ik zelf een capsule wardrobe aan het opstarten ben.

DSC_1116

First of all, wat is een capsule wardrobe?
Een capsule wardrobe bestaat uit een collectie noodzakelijke kledingstukken, die perfect met elkaar kunnen worden gecombineerd. De bedoeling is dat je een aantal kledingstukken voor drie maanden (een seizoen dus) gaat dragen. In deze periode koop je niets nieuws, tenzij een kledingstuk stuk gaat.

Waarom een capsule wardrobe?
Het bespaart zeeën van tijd. Al de kledingstukken die je hebt, passen namelijk perfect samen. Je verdoet geen tijd meer door een outfit samen te stellen en steeds voor de spiegel te staan. Ook is het beter voor je portemonnee gezien je nu minder impulskopen doet en meer investeert in tijdloze stukken. Wat ook weer beter is voor de natuur, want je produceert minder afval. Je bent duurzamer.

Hoe begin je met een capsule wardrobe?
Na een aantal sites gelezen te hebben, kon ik aan de slag. Ik maakte vier stapels aan de hand van vier vragen:

  1. Welke kledingstukken draag ik nu het meest// het liefst?
  2. Welke kledingstukken draag ik het liefst in de zomer// winter?
  3. Welke kledingstukken heb ik nog nooit gedragen, maar zijn nog in goede staat?
  4. Welke kledingstukken zijn helemaal afgedragen?

De kledingstukken die ik nu het meest draag, hang ik terug in de kast plus de winterkleding waarvan ik weet dat ik ze graag draag gaan ook terug de kast in. De kledingstukken die nog perfect in orde zijn, maar nooit gedragen zijn geweest, omdat ze toch niet bij mijn stijl pasten, ga ik verkopen of naar de kringloop brengen. En de kledingstukken die helemaal versleten zijn, gooi ik weg.

Dan heb ik eens goed mijn huidige kledingstukken onder de loep genomen en bekeken of ik nog enkele items mistte. En ja, ik mis nog een goede jeans, een paar basic tops en een paar schoenen. Op 20 september start mijn studie en ik wil voor dan mijn capsule wardrobe in orde hebben.

Zijn er uitzonderingen voor de capsule wardrobe?
Eigenlijk niet, maar ik heb wel een aantal uitzonderingen gemaakt. Mijn werkkleding bijvoorbeeld telt niet mee, wij hebben geen uniforms op het werk, maar er geldt wel een dresscode. Ook mijn thuiskleding ( denk aan joggingbroeken, sweats, pyjama’s) telt niet mee.

Wanneer mag ik weer kleding kopen?
Mijn capsule wardrobe begint op 20 september en tot dan mag ik mijn collectie aanvullen en daarna mag ik enkel nog wat kopen als het noodzakelijk is. Dus als er iets stuk gaat of een speciale gelegenheid of als ik iets niet meer pas.

Verwacht de komende tijd dus meer posts over mijn capsule wardrobe, gezien ik van plan ben mijn ‘reis’ met jullie te delen.

 

Dikke tût.

 

4 gedachtes over “Starting a Capsule Wardrobe

Geef een reactie

