DIY: je eigen geurkaars maken

DSC_0321.JPG

Laatst bestelde ik bij de Xenos een pakketje om je eigen geurkaarsen te maken. Meteen schoot het me te binnen om de kaars in een theekopje te maken. Ik had dit al eens eerder ergens gezien op het internet en sindsdien heeft het idee me nooit meer los gelaten.

Het was best een tijdrovend maar leuk klusje. Zorg dus dat je een middag vrij maakt om dit te doen.

DSC_0278.JPG

Nodig:

  1. Een pannetje. Om de wax in te smelten, deze pan mag hierna niet meer gebruikt worden voor eten. Mijn pannetje kocht ik voor €3 bij de Action.
  2. Een houder voor de kaarsjes. Ik gebruikte lege theekopjes. Maar je kunt ook de bijgeleverde mal gebruiken.
  3. 225gram gemengde paraffine wax.
  4. 25gram bijenwas.
  5. 1meter lont van katoen.
  6. Metalen klemmetjes.
  7. Twee houten spateltjes.
  8. 5ml vanillegeur.
  9. Een groter pannetje.

Bijna alle benodigdheden waren al geleverd in het pakketje, behalve de pannetjes en de theekopjes. Als je zelf ook kaarsen wilt maken, maar het pakketje is niet meer beschikbaar in de winkel, kun je de benodigdheden ook online bestellen. Er zijn redelijk wat online winkels die ze verkopen. Gewoon even googelen.

DSC_0286 (1).JPG

Stap 1. Vul de grotere pan voor de helft met water. In het kleinere pannetje laat je de paraffine wax  en de bijenwas smelten.

DSC_0284.JPG

Stap 2.Terwijl de was smelt, meet je de lontjes af. Ze moeten ongeveer 2cm langer zijn dan de lengte van de kaars. Het einde van de lontjes plaats je in de metalen klemmetjes en knijpt ze vast met een tang.

DSC_0290 (1).JPG

Stap 3. Als de was gesmolten is, dompel je de lontjes onder in de was en legt ze opzij te drogen. Hierna kun je de vanille olie toevoegen.

DSC_0291 (1).JPG

Stap 4. Nu kun je de gesmolten was in je kaarshouder gieten, in mijn geval de theekopjes. Nu laat je ze even staan en wacht je tot er een dun velletje is ontstaan op de was. Op dit punt heb ik het fornuis afgelegd, normaal gezien blijft het water in het grotere pannetje lang genoeg warm om de was voor een tijdje gesmolten te houden.

Stap 5. Eens er een velletje ligt op de was, kun je deze doorprikken met het houten spateltje en er een lontje induwen. Zorg dat het metalenklemmetje goed recht op de bodem staat. Dit is voor de veiligheid en dat de kaars mooi opbrandt. Ik heb dit alles gedaan met het houten spateltje om vieze handen te voorkomen. Daarna heb ik het lont op de spateltjes gewikkeld zodat ze recht in de kaars zouden blijven staan.

DSC_0312

Stap 6. Daarna heb ik nog eventjes gewacht tot de lont goed vast zat en toen heb ik met het spateltje weer een paar gaatjes geprikt in de kaars en opgevuld met de was.

Nu laat je ze een dag harden, zelf heb ik ze gewoon in de koelkast gezet en ze laten afkoelen.

En voilà! Je eigen unieke geurkaars is gemaakt! Het is ook leuk om ze cadeau te doen. Ik ga dit zeker nog eens uitproberen, het was een tijdrovend klusje maar met een leuke uitkomst. Volgende keer bestel ik mijn benodigdheden online zodat ik wat meer wax heb om meerdere kaarsen te maken.

DSC_0319.JPG

DSC_0318

Laat een kaars nooit zonder toezicht branden. Deze kaarsjes branden wat feller en hoger naar mijn mening.

Dikke tût.

 

 

Een gedachte over “DIY: je eigen geurkaars maken

Geef een reactie

